Body-Zone.cz
kulturistika a fitness
Vyzkoušejte také
další weby
Strongbody.cz
vše pro sport a fitness
Profi-krmivo.cz
krmivo pro psy a kočky
Jantana.eu
soutěžní barvy
Eleiko.cz
profi činky a příslušenství

94. - Jak se stát mistrem světa - Zvyšování fyzického výkonu 2


Zvyšování sportovní výkonnosti bez užívání steroidů či jiných zakázaných látek je možné mj. na základě zlepšení přísunu kyslíku do svalů a průtoku krve roztažením cév či naředěním krve. V prvním díle jsme si popsali, jak zlepšit přísun kyslíku do svalů. Samotný přísun kyslíku lze podpořit zvětšením průřezu cév a kapilár, které zásobují pracující svaly krví a tím i látkami, které svaly vyživují. Kterými doplňky stravy lze roztáhnout cévy a jak zlepšit prokrvení se dozvíte v následujícím textu.

Zlepšení prokrvení tkání má své opodstatnění – zvyšuje se sportovní výkon rychlejším odvodem odpadních produktů metabolismu živin ze svalů a přívodem živin do pracujících svalů, prodlužuje se doba laktátové intolerance při zatížení a také sezlepšuje vaskularita svalstva, což je žádoucí především u kulturistů, obzvl᚝ na soutěži.

Zvýšením obsahu krve ve svalech se zlepšuje tzv. napumpování, kdy se sval naplní krví a ztuhne. Pro kulturisty to je znamení kvalitně odvedeného tréninku. U vytrvalců dojde zlepšením prokrvení k prodloužení tréninkové zátěže a zkrácením časových limitů.

Jedním ze známých způsobů jak zlepšit prokrvení je zvýšit obsah oxidu dusnatého (NO) v krevním řečišti. Oxid dusnatý rozšiřuje cévy, hlavní aorty až o 30%, cévy skeletálního svalstva o cca 5% z původního průměru. Zdrojem NO je aminokyselina arginin. Užívá se 30-60 minut před tréninkem, nebo závodem v jednorázové dávce 5 g.

Dávka 5 g byla stanovena jako nejnižší účinnou dávkou při studiích, ve kterých se zjišovaly účinky argininu na prokrvení. Nižší dávkování nebude zřejmě dostatečně účinné, ale je nutné to vyzkoušet individuálně. Vysoké a neekonomické dávkování argininu lze však obejít zlepšením jeho účinku.

Účinky argininu na prokrvení zesiluje výtažek ze zeleného čaje epigallokatechingallát – EGCG. Známý je především jako antioxidant zvyšující imunitu. Je také dáván do spojitosti se sníženou úmrtností na kardiovaskulární choroby. Uvolňování NO z argininu brzdí látka N-nitro-L-arginin methyl ester. Antagonistou této brzdící látky je enzym NO-syntáza, která zesiluje uvolňování NO z argininu.

 


Regulace uvolňování NO z argininu je nutná, protože v organismu jsou poměrně velké zásoby argininu, a kdyby se všechen začal přeměňovat na oxid dusnatý, nedopadlo by to dobře. EGCG dokáže zpomalit produkci látek, které brzdí NO-syntázu, takže současným příjmem argininu a EGCG dojde k zesílení produkce oxidu dusnatého a dávka argininu se může snížit.

Další látkou zlepšující prokrvení je sulfan. Sulfan je plyn, který se uvolňuje z metylsulfonylmetanu - MSM a v krevním řečišti působí vasodilatačně podobně jako oxid dusnatý z argininu. Dalšími zdroji sulfanu jsou především sirné aminokyseliny – methionin, cystein a taurin.

Výrazného prokrvení cév a periférie lze dosáhnout jednorázovou dávkou 20-30 mg vitamínu B3 – niacinu na lačno asi 20 minut před výkonem. Pocit horka, zvýšeného tlaku a zčervenání pokožky přetrvává asi půl hodiny. Po čase se účinky niacinu vytrácejí a je nutné dávku zvyšovat. Předávkování nehrozí, naopak, vyšší dávky podporují snížení cholesterolu a mají příznivý vliv v metabolismu živin. Po čase se můžou vlivem vysokých jednorázových dávek niacinu objevit problémy se zvýšenou krvácivostí z nosu. Pak je nutné na čas vysadit, nebo souběžně užívat vitamín K.

Již bylo zmíněno, jak svaly zásobovat kyslíkem a zajistit vyšší průtok krve roztažením cév. Další možností jak ovlivnit prokrvení je naředění krve, aby lépe proudila drobnými cévami. Krev je možné naředit dvěma způsoby:

1) Příjmem dostatečného množství tekutin.

2) Pomocí vitamínu E, který podporuje průtok krve vlásečnicemi. Také podporuje detoxikační schopnosti jater a je nutný pro výkonný imunitní systém. Studií byůo zjištěno, že 200 mg vit. E přijímaných denně po dobu 2 týdnů snížilo přilnavost krevních destiček o 75%, 400 mg o 82%. Vyšší dávky vit. E se u sportovců používají pro tlumení zánětů ve šlachách.

DDD je 12 mg vit. E, dávky vyšší než 400 mg denně jsou považovány za rizikové pro možné superoxidační působení. Vitamín E je v tuku rozpustný vitamín a pro zvýšení účinku je nutné jej přijímat společně s mastnými kyselinami.


zaslal: Tomas_Lukac | vystaveno: 15.09.2015





Výběr produktů z eshopu:

IMPULSE FITNESS IF-SPC - Posilovací ..


Lavice na biceps je klas...

IMPULSE FITNESS - Bicepsová Posilov ..


Bicepsová lavice s pevno...

XXTREME FITNESS FLOOR 8 - sportovní ..


...


Nadpis:

Email:

Napsat příspěvek:



Zadejte text z obrázku: