Body-Zone.cz
kulturistika a fitness
Vyzkoušejte také
další weby
Strongbody.cz
vše pro sport a fitness
Profi-krmivo.cz
krmivo pro psy a kočky
Jantana.eu
soutěžní barvy
Eleiko.cz
profi činky a příslušenství

Kolik užívat a jak dávkovat proteiny


Jak mám proteiny dávkovat?

(bílkoviny = proteiny)

Pravděpodobně nejběžnější otázka všech začínajících sportovců. Pojďme si říci, jak by to tak asi mělo být.
 

Správné doplňování proteinů je opravdu jedním z nejdůležitějších faktorů dostatečné regenerace a svalového růstu. Bílkoviny (proteiny) se dají doplňovat dvěma způsoby - běžnou stravou a doplňky stravy (sportovní výživou).
Již z rozdělení je znát, že "Běžná strava" musí být základem doplňování bílkovin. Pokud však běžnou stravou nedoplníte dostatek bílkovin, je třeba dodávku bíkovin zajistit jinak - proteinovými přípravky. Aby jsme si mohli určit, zda a kolik dalších bílkovin potřebujete doplňovat, převedeme si Váš jídelníček zjednodušeně do čísel.



Napište si na papír několik základních informací:

Denně potřebujete přijmout minimálně (zvolte odpovídající, dle Vaší výkonostní úrovně ):
K = 1,7g bílkovin / kg tělené hmotnosti (rekreační sportovec)
K = 2,0g bílkovin / kg tělené hmotnosti  (vytvářím hezké tělo, mám na to více času)
K = 2,0-2,5g bílkovin / kg tělené hmotnosti  (chci velice rychle nabrat svalovou hmotu)
K = 2,5-3g bílkovin / kg tělesné hmotnosti (jsem profesionální závodník)

Kolik kvalitních jídel denně sníte: Kj
Kolik kvalitních svačin denně sníte: Ks

Nyní si spočteme, kolik gramů bílkovin potřebujete denně přijmout proto, abyste zajistili regeneraci a svalový růst:
Potřebný protein za den = Vaše hmotnost (v kg) x K (dle vaší výkonostní úrovně)

 

Kolik bílkovin doplním běžnou stravou:

Počítejme, že jedno jídlo, například kuřecí stehno s vařeným bramborem, Vám dodá cca 40g bílkovin. Obsah bílkovin v jiných jídlech si můžete vyhledat nebo spočítat  na tomto serveru. Nezjistíte-li přený obsah bílkovin daného jídla, uvažujme kuřecí stehno s vařeným bramborem pro zjednodušení jako průměrné jídlo (standard). Svačinu počítejme jako poloviční jídlo, takže počítejme 20g doplněných bílkovin.


Přijaté proteiny běžnou stravou za den (g) = proteiny vjednom jídle (g) x Kj (počet jídel za den) + proteiny ve svačině x Ks (počet svačin za den)

Kolik bílkovin denně potřebuji doplnit (g) = Potřebný protein za den (g) - Přijaté proteiny běžnou stravouz za den (g)

Pokud Vám u posledního výsledku vyšla kladná hodnota, znamená číslo počet gramů bílkovin, které byste měli každý den doplnit proteinovým přípravkem. Jedna dávka kvalitního proteinového přípravku má kolem 23g bílkoviny.

Příklad:
Vážím 85 kg
Do posilky chodím, abych si vybudoval hezkou postavu na léto k vodě (K=2,0)
Mám denně 2 kvalitní teplá jídla (více nestíhám) (Kj=2)
Mám denně 1 svačinu (Nízkotučný sýr Cottage + černý rohlík) (Ks=1)
Kolik bílkovin potřebuji každý den doplnit Proteinovými přípravky?

Potřebný protein za den (g) = 85 x 2,0 = 170 g
Přijaté proteiny běžnou stravou za den (g) = 2x40 + 1x20 = 100g
Kolik bílkovin denně potřebuji doplnit (g) = 170 - 100 = 70g

Já osobně potřebuji každý den doplnit minimálně 70g bílkovin formou proteinového přípravku. Jelikož mám doma kvalitní proteinový přípravek, znamená to, dát si denně 3 proteinové koktejly.


Vaše výsledky budou různé, budou se však pohybovat většinou v rozmezí 1-4 dávek proteinových kokteilů denně.

Namíchaný protein si dejte nejlépe:
- ihned po tréninku (cca do 30-60 minut)
- jako svačinu, pokud je doba mezi běžnými jídly výrazně delší než 4 hodiny
- jednu dávku na noc
- další dávku například poránu
- nestíháte běžné jídlo a hrozí, že vznikne dlouhá pauza ve stravování
- kdykoliv v průběhu dne, máte-li pocit hladu


Proteinové kokteily lze nahradit například tabletovými aminokyselinami, je to o něco dražší, avšak pohodlnější forma užívání bílkovin, kterou uvítají především sportovci, kteří při svém zaměstnání hodně cestují, nemají čas či možnost rychlého umývání šejkru od proteinu a podobně.

Nezapomeňte, proteinové přípravky jsou skvělá věc, nejlépe však budou fungovat, pokud základem Vaší stravy bude běžné jídlo a teprve k němu proteinové přípravky přidáte. Proteiny jsou doplněk stravy, ne její náhrada.
 


zaslal: Strongbody.cz | vystaveno: 19.03.2008





Výběr produktů z eshopu:

100% Whey Protein 1+1 ZDARMA ..


...

100% GOLD MAXX Protein ..


...

Maximum Whey Protein Isolate 92 ..


Bez proteinu to neroste!
Špičkový proteinový příprave...


Nadpis:

Email:

Napsat příspěvek:



Zadejte text z obrázku:



  whey
  - | 17:22,28.07.2016

Ma nekdo vyzkousenej ten whey protein
80???


  Nabirani sval.hmoty
  - | 0:40,30.09.2015

Dobry den,
Cvicim 4-5xtydne (plavani a domaci
posilka).. Denni aktivita 1hodina
cviceni.. Merim 179cm a vazim 68kg..
Chci pribrat na 70kg a nabrat svalovou
hmotu.. Jim 110g denne bilkovin a 340g
denne sacharid a 70g tuku..divim se,ze
hubnu.. Delam neco spatne? Mam alergii
na laktozu a uzivam protein beef 80.. V
diskuzich sem nasla ze beef 80 je
nejhorsi.. 😑 mohl byste mi
poradit jiny protein? Dekuji moc za
odpoved. Michaela


  Hodnota v mínusu? :)
  Alfonzo | 15:10,02.06.2015

Uveď, jak jsi to počítal :). Pokud by Ti vyšla hodnota v mínusu, tak jsi buď udělal chybu ve výpočtu nebo mᚠdostatečný příjem bílkovin z běžné stravy, což je super. Proteinový přípravek pak potřebuješ jen na doplnění v případě, kdy bys měl výpadek v
klasické stravě.


  Pauza v Proteinech
  Alfonzo | 15:05,02.06.2015

U proteinů není třeba dávat pauzu,proteiny je vhodné brát dle potřeby - tedy, když se pro ně rozhodneš, nebo si spočítáš, e potřebuješ protein doplňovat, užívej ho stále. Toto samozřejmě neplatí na 100% u všech produktů, ale u proteinu ano.


  Proteiny v mínusu :)
  - | 15:21,27.05.2015

Co když mi vyšla hodnota v mínusu? :-D


  simon - pauza v úžívání proteinů
  - | 23:10,24.05.2015

kolko si mam dat stop ket dopijem jedno vedro proteinu a kedimam zacat zase brat


  těžký podprůměr
  Nakira | 12:13,03.09.2013

Hm tak já zjišuju že ve stravě přijímám dlouhodobě 30-50 g B/denně....přesto přibývám tak nevím x)


  snetka
  T-Fight | 14:30,24.01.2010

Dobrý den, domnívám se že uživání Proteinu není pro vás vhodné. Proteiny jsou z 90% na nabraní svalové hmoty, tedy spíš pro muže kteří se zajímají o Fitness nebo Kulturistiku. Jestli vám můžu doporučit L-Carnitine a volné procházky moc nezatěžovat tělo, za začátku pravidelnou a zdravou stravu popřipadě jako doplněk L-Carnitine o kterém už byla řeč, to je tak vše...Hodě štěstí zdravím Tom & Nutrend Team


  re
  m_a_r_t_i_n | 12:33,26.07.2008

k tomu aby tělo rostlo stačí přijímat 1,5g na kg hmotnosti ,.,,a nemělo by se brát více jak 2g i když u zavodníku je možné všechno přesto s těmi údaji nesouhlasím jsou trošku přehnané pro normálního člověka ja mam deně něco kolem 1,5 -1,6g na 1kg a roste to slušně cca 1-2 kg měsíčně ale cvičím už delší dobu akže rostu pomaleji než na začátku ale nesouhlasím s tím aby se někdo davkoval 2-2,5g deně tělo to stejně celé nevstřebá tak jak by mělo


  a co já
  snetka | 1:55,16.03.2008

Bylo mi řečeno,že proteiny nastartuji svůj metabolismus.Je mi 60 a vážím 110kg a pak snad budu hubnout,sportovat mi moc nejde,všechno bolí,snad nějaké cvičící stoly které podporují pohyb otylých lidí, ale v K,Varech jsem je nenašla.Co na to říkají zkušení.Myslíte,že to zabere? Potom jak to brát. Mám diabetes a nemocné ledviny,prý díky diabetes. Bolavá jsem při každém prudším pohybu.Děkuji,že jsem se mohla vypovídat. snetka