Body-Zone.cz
kulturistika a fitness
Vyzkoušejte také
další weby
Strongbody.cz
vše pro sport a fitness
Profi-krmivo.cz
krmivo pro psy a kočky
Jantana.eu
soutěžní barvy
Eleiko.cz
profi činky a příslušenství

Rozhovor s úspěšným závodníkem Miroslavem Maátkem


Mirek pochází z Děčína, kde pracuje u Městské policie na kamerovém systému. Se svými 47 centimetrovými pažemi určitě budí obdiv i respekt. Jenže za nemalou svalovou hmotou se skrývá mladý ambiciózní muž, který rozhodně nevyhledává konflikty. Vždy je usměvavý a dobře naladěný. Zcela určitě lze v Mirkovi vidět mladou českou naději pro zisk těch nejvyšších titulů na mezinárodních soutěžních pódiích. Proč tomu tak prozatím není se můžete dovědět z následujícího rozhovoru.

Jak ses dostal k posilování? Kolik Ti bylo let?
Poprvé jsem se do posilovny dostal ve svých 14 letech v rámci hodiny tělocvicku.Po té jsem posilovnu ještě párkrat navštívil, ale jelikož jsem hrál závodně stolní tenis a jestě jsem do toho rybařil, nezbývalo na posilování už moc času. Pravidelně jsem začal cvičit od svých šestnácti let. Rozhodl jsem se zařadit posilovnu na první místo, tím pádem šly ostatní sporty stranou.

 

Miroslav Matatko

 

Kdo Tě nejvíce v Tvých začátcích ovlivnil?
Zhruba po půl roce samostatného cvičení mě oslovil můj kamarád Martin Vojtěch, jestli bych s ním nechtěl cvičit. On sám cvičil už mnoho let, takže byl o dost zkušenější a silnější a pod jeho vedením moje tréninky dostaly konečně ten správný náboj. Začal jsem zvedat  větší  váhy a celkově byly tréninky s ním mnohem intenzivnější. Byl to takový můj motor :-)

Touha soutěžit byla v Tobě od začátku, nebo to byl jen přirozený vývoj tvé sportovní kariéry?
Na začátku jsem vůbec nepřemýšlel o nějakých závodech, cvičil jsem vysloveně pro sebe a to mi stačilo. O závodění jsem začal přemýšlet, až když jsem navštívil v Boleticích nad Labem Tomáše Trojana, který sám závodí a oslovil mě, jestli bych to nechtěl zkusit taky, že by mi se vším pomohl. Vůbec jsem neměl tušení co taková příprava obnáší. Párkrát jsme o tom hodili řeč a ani jsem se nenadál a už jsem byl v předsoutěžní dietě.

V roce 2008 jsi šel na svou první soutěž - kolik kilogramů jsi shodil v průběhu redukční diety?
Na svojí první soutěž v roce 2008 jsem shazoval z 93 kg na 66kg, takže je to nějakých 27kg. Pamatuji si, že to byl snad můj nejhorší zážitek v životě :D.  Jedl jsem 4 měsíce jen tresku, rýži, rýžové chlebíčky a zeleninu. Co se týče doplňků, bral jsem jen komplex vitamínů, nic víc. V té době jsem dělal ochranku u dveří, žádnou jinou práci jsem neměl, takže moc financí na dietu nebylo. Nemohl jsem si tedy dovolit žádné doplňky výživy a všechny peníze, které jsem si vydělal, jsem utratil za jídlo.

Kdo Ti s přípravou na soutěže pomáhal/pomáhá?
V roce 2008 mi pomáhal právě zmiňovaný TomᚠTrojan, který už měl několik soutěží za sebou. Sestavil mi trénink i jídelníček a jednou za čas jsem k němu jezdil, aby se podíval na mojí formu. Podle toho se případně upravil jidelníček. Popravdě jsem měl na sobě hodně sádla, takže celá dieta byla pro mě velký očistec :) A musím řict, že jsem si opravdu sáhnul na dno.

 

Miroslav Matatko



Jak sám sebe hodnotíš z hlediska tělesného somatotypu?
Řekl bych, že budu něco mezi endomorfem a mezomorfem, spíše blíže k endomorfovi. Nedělá mi problém rychle nabrat objemy, bohužel mi nedělá problém nabrat  i tuky :-) Ale zase, když najedu na dietu celkem snadno dokážu tuky odbourávat.

Čemu dávᚠv tréninku přednost? Jsi spíše silový typ, nebo se soustředíš na kvalitu?
V posledních letech jsem vždy preferoval silový trenink. Spíše mně bavilo zvedat větší  váhy, než aby to mělo nějaké širší opodstatnění. Momentálně už to tolik jak se říká "nervu". Za prvé jsem si právě díky těžkým váhám občas něco natrhl a za druhé mi to ani dosavadní zdravotní stav neumožňuje. Jelikož jsem měl v prosinci 2013 těžkou autonehodu a jsem po operaci vykloubené levé kyčle a mám utržený zadní křížový vaz a poškozené boční vazy v pravém koleni, tak se spíše soustředím na kvalitu provedení cviku a počet opakování držím mezi 10 až 20 v sérii a řekl bych, že na objemech horní i dolní poloviny těla určitě netratím.

Důležitým faktorem je výživa? Jak se stravuješ v objemové a jak v předsoutěžní přípravě?
Určitě, strava je dle mého názoru až 80 procent úspěchu. Co se týče objemu, tak si stravu nějak zvl᚝ nehlídám. Snažím se teda jíst komplexní sacharidy a kvalitní bílkoviny alespoň  5 krát denně a k tomu dva proteinové nápoje, ale opravdu se nějak neomezuji. Nandám si kolik chci a občas si dám i to na co mám zrovna chu.


V dietě už je to o něčem jiném, to už si vše precizně vážím. A co se týče pevné stravy a proteinových napojů, tak mám 4 pevná jídla a 3 proteinové nápoje. Nejsem zastánce nějakých sacharidových vln. Řekl bych, že je to pro moje tělo zbytečně stresující, ale každý jsme v tomhle jiný. Sacharidové vlny využívám jen ke konci diety a to ještě tak, že ubírám každý den jen 25 až 50 gramů sacharidů např. 175,150,125,100,50 ...tento princip vln využívám tak 3 až 4 týdny před závody, jinak v dietě jednoduše ubírám sacharidy podle potřeby. Dále jsem po konzultaci s Tomášem Lukáčem v  poslední dietě začal užívat i tuky a to hlavně řepkový olej, MCT olej, lecitin, rybí tuk. Tento princip se mi opravdu osvědčil. Neměl jsem takový hlad a řekl bych, že jsem tolik neztrácel svalovou hmotu.

 

Miroslav Matatko



Jak probíhá Tvůj poslední týden před soutěží? Prošla tato fáze nějakým vývojem?
Poslední týden před soutěží, tedy superkompenzace, u mě probíhá následovně. Od pondělí do středy jím maso a sacharidy přijímám jen ve formě zeleniny. Piji jen čistou vodu a po celé tři dny zvyšuji příjem sodíku pomocí tablet obsahujících chlorid sodný. Užíval jsem také taurin, který pomáhá ukládání sodíku. Čtvrtek a pátek začínám cukrovat, vysazuji NaCl a omezuji příjem tekutin na litr až půl litru denně a užívám tablety z obsahem draslíku. Tento postup jsem začal praktikovat až po konzultaci s kamádem Tomášem Lukáčem, který mi v poslední přípravě dost pomohl jak se stravou, tak se závěrečnou superkompenzací. Dříve jsem sodík vysazoval už týden před závodem, což mělo za následek, že formu jsem měl o několik dní dříve než bylo potřeba.
Jaké doplňky stravy preferuješ?

V objemové přípravě užívám proteinové nápoje, kreatin monohydrát, glutamin, BCAA a mutivitamin. Toto je základ, se kterým si určitě vystačím. Různé NO nakopávače apod. nepoužívám, řekl bych, že je to škoda peněz. V dietě k těmto doplňků přidávám hlavně kvalitní tuky - MCT olej, řepkový olej, rybí tuk a lecitin. Zvyšuji také příjem vitamínů a minerálů a hlavně vit. C. Celoročně užívám kloubní výživu triple blend. Je to veterinární doplněk stravy obsahující glukosamin, chondroitin a msm. Je to naprosto čistý doplněk stravy bez přidaných příměsí a obsahuje mnohem více učinné látky než komerční produkty prodávané v lékárně.

V roce 2010 jsi měl výbornou formu, ale nakonec jsi nesoutěžil. Z jakého důvodu?
To je pravda, forma byla snad nejlepší, co jsem kdy měl. Jediné, co jsem dělal bylo to, že jsem jedl, dvoufázově cvičil, spal a občas zašel do práce :D Bohužel jsem to všechno napálil hned na začátku a připravený jsem byl zhruba měsíc a půl před závodama. Byl jsem opravdu hodně přetrénovaný a absolutně mně opustila motivace dál držet dietu, natož závodit. V tu chvíli jsem kulturistiku nesnášel a pamatuji si, že jsem potom měsíc nesáhl na činku. Byl jsem opravdu fyzicky i psychicky přetažený a potřeboval jsem jak se říká vypnout :)

Pokud bys měl hodnotit svou nejlepší soutěžní fazónu, kdy ses přiblížil ke svému ideálu?
Tak nejlepší závodní formu jsem měl podle mě v roce 2013 a to na mistrovství Čech. Celou dietu i superkompenzaci  jsem konzultoval s Tomášem Lukáčem. Na tyto závody jsem poprvé zkusil jinou superkompenzaci, právě za použití sodíku, a rozdíl byl opravdu markantní. Svojí kategorii jsem jednoznačně vyhrál.

 

Miroslav Matatko



Toužíš po účasti na mezinárodních soutěžích? Chtěl bys být v reprezentaci?
Popravdě mě učást na mezinárodních soutěžích nijak neláká. Největší problém bude asi v tom, že závodníci nemají prakticky žádnou podporu ze strany svazu. Vše si musí platit sami!!! To se mi zdá celkem absurdní. Člověk jede reprezentovat svojí zemi a musí si vše financovat ze svého. A pokud udělá nějaký výsledek, tak ho pár lidí poplácá po rameni a tím to hasne.

Jaký je Tvůj názor na doping?
Je na každém jestli se rozhodne riskovat zdraví a dopovat. Já jsem vždy sázel na svůj genetický potenciál. Samozřejmě by se mi také líbilo mít na podiu 90 kilo vyřezaných na plech, ale radši budu zavodit se svými 75 kily a budu vědět, že to mám vydřené čistě. Byl jsem několikrát na dopingovém testu a nikdy jsem nebyl pozitivní. Také znám spoustu kulturistů, kteří se bez steroidů neobejdou a nedokáží si představit, že by se na závody připravili načisto, ale jsou i výjimky a jsem rád, že se mezi ně můžu s čistým svědomím zařadit.

Mᚠsponzora/y? Chtěl bys někomu poděkovat?
Bohužel sponzory žádné nemám, prakticky vše jsem si vždy financoval sám. Momentálně bych se chtěl připravit na následující mistrovství Čech a České republiky. Čechy by se měli konat u nás v Děčíně. Spíše to záleží na mém zdravotním stavu, protože jak jsem už psal, jsem po těžké autonehodě, ale zatím to vypadá dobře a na závody bych se mohl připravit. Letos bych chtěl zkusit sehnat i nějakého sponzora, samozřejmě jakákoliv podpora příjde vhod.

Chtěl bych poděkavat všem, co mě v přípravách na závody podporovali a samozřejmě Tobě za tento rozhovor.


zaslal: Tomas_Lukac | vystaveno: 24.09.2014





Výběr produktů z eshopu:

CEEM 240 cps + 211 BCAA Malate 90 c ..


Jedinečná kombinace dvou špičkových p...

Maximum Whey Protein Isolate 92 ..


Špičkový proteinový přípravek navržený profesionály pro maximální...

80% Whey Protein 1 + 1 ZDARMA ..


Extra kvalitní čistě syrovátkový prot...


Nadpis:

Email:

Napsat příspěvek:



Zadejte text z obrázku:



  Tak takhle bych chtěl také vypadat
  - | 17:14,27.09.2014

Musí se k tomu cvičit nebo stačí jíst jen protein? :D